Monday, March 18, 2013

Sokong dan Percaya? Sama ke?

Aku ni bukan la seorang yang tegar dalam laman sosial, cuma kerap lihat2 je. Sejak dua menjak ni aku tengok banyak orang berbincang mengenai pandangan politik masing2. Walaupun jiwa aku 'hijau', kat sini aku bukan la nak hasut sesiapa pun, cuma nak tulis pendapat sendiri.

Kalau aku tengok orang2 otai macam pakcik makcik kat kampung2 atau kat mana2 (termasuklah mak bapak aku), diorang dah letak politik tu sebagai satu kepercayaan. Yang aku tau, kita ni kena percaya cuma satu, Allah. Yang sepatutnya kita percaya adalah agama, bukan parti politik.

Parti politik bukan la tuhan, tapi mereka cuma pemberi options atau pilihan kepada kita supaya negara kita ni jadi yang macam mana. Nak sokong, sokong lah mana2 pun. Tapi jangan lah sampai letakkan kepercayaan kat salah satu parti. Bila dah macam tu maka terjadilah satu perasaan (fanatik) dalam diri yang menidakkan segala cadangan dan tindakkan parti lain. Bila terhasilnya perasaan tu, maka bergaduh la sesama kita. Tak tahu ke diorang, memutuskan persaudaraan tu dosa besar...hayaa...

Ada satu hari tu, bos kat bengkel aku cerita. Dia dulu parti ni, tp sekarang dah tukar parti ni. Kenapa dia sekarang kat parti ni? Dia cakap dia pilih parti ni sebab nak berterima kasih, selama ni parti tu bagi dia rezeki. Aku cakap dlm hati, "pemberi rezeki tu bukan Allah ke"?. Disebabkan aku tengok bos aku ni tak pernah tinggal solat, aku diamkan je.

Jadi, satu pilihan yang tepat adalah bila benda tu memberi kebaikan kat diri kita dan negara kita. 

No comments: